Kontakt

Fundacja Wsparcia Psychologicznego Terapii i Rozwoju Osobistego Źródło Zmian

Miejsce prowadzenia terapii i zajęć: Ursynów, ul. Meander 18 lok. 1, tel. 601-938-288

Siedziba Fundacji:
ul. Franciszka Marii Lanciego 7B/10
02-796 Warszawa

fundacjazrodlozmian@gmail.com

Kształtowanie i modyfikacja zachowania dziecka z zaburzeniami opozycyjno-buntowniczymi towarzyszącymi w zaburzeniach rozwojowych (Adhd, osoby ze spektrum autyzmu)

6 lat ago · · Możliwość komentowania Kształtowanie i modyfikacja zachowania dziecka z zaburzeniami opozycyjno-buntowniczymi towarzyszącymi w zaburzeniach rozwojowych (Adhd, osoby ze spektrum autyzmu) została wyłączona

Kształtowanie i modyfikacja zachowania dziecka z zaburzeniami opozycyjno-buntowniczymi towarzyszącymi w zaburzeniach rozwojowych (Adhd, osoby ze spektrum autyzmu)

Pamiętajmy, że każde negatywne (demonstracja siły – uwaga na utrwalenie takich reakcji) zachowanie przynosi tzw. „wtórny zysk”, który jest głównym powodem utrzymywania się tego zachowania. Co dziecko z tego ma?

Uwaga:

zachowanie niepożądane + brak konsekwencji = wzmocnienie zachowania niepożądanego !

ale

brak uwagi = zmniejszenie zachowań niepożądanych /wygaszanie/, ponieważ brak uwagi dorosłego to najgorsza kara dla dziecka

Dlatego:

  • unikaj, nie przedłużaj kłótni
  • w sytuacjach zaostrzenia nie odzywaj się
  • zamknij się w łazience, odseparuj od dziecka (przy starszym dziecku)
  • unikaj wzroku dziecka
  • ignoruj jego wybuchy agresji, pilnuj swoich granic!
  • nie krzycz!

Gdy wybuch agresji nastąpi poza domem:

  • odwróć uwagę dziecka
  • ignoruj je (ludziom mów, że właśnie trwa proces wychowawczy dziecka i prosisz o nie wtrącanie się, uprzedź, że kontrolujesz sytuację i tak ma być)
  • odejdź dalej od dziecka

Agresja (ataki, wybuchy) jest zachowaniem wyuczonym, bo zawsze spotyka się z reakcją dorosłego…Tu dziecko chce sprawować kontrolę.

My natomiast musimy naszymi adekwatnymi reakcjami na zachowanie dziecka przywrócić ład, porządek, granice i poczucie bezpieczeństwa. To rodzic sprawuje kontrolę.

Przed wyjściem spokojnym głosem ustalamy jaki będzie plan wyjścia, co będziemy robić. Ustalamy także z dzieckiem, co dziecko zyska na dobrym zachowaniu. Może zdobyć np. punkty, które przybliżą dziecko do zdobycia upragnionej nagrody.

Dlatego system punktowy dobrze sprawdza się w oddziaływaniach i kształtowaniu zachowania dziecka i młodzieży. Zdobywane punkty za dobre zachowanie są drogowskazami dla dziecka jak należy się zachowywać, jakie zachowanie mi się opłaca, co z tego mam. Raz zdobytych punktów dziecku nie zabieramy. Konsekwencją dodatkową w może być ograniczenie przywileju lub jego całkowite zawieszenie – określmy jednak do kiedy, dodatkowe obowiązki, odpracowanie!

Różnica między karą a konsekwencją?

Konsekwencja jest wcześniej ustalona z dzieckiem, tu nie ma elementu zaskoczenia, (co może prowokować wybuchy agresji). Wcześniejsze ustalenia dokonane wraz z dzieckiem wprowadzają ład w świat dziecka, systematyzują ten świata, wprowadzają granice, a to wspomaga przywracanie poczucia bezpieczeństwa, przewidywalności, co z kolein obniża napięcia, stres i lęki.

Naszym celem jest rezygnacja dziecka z takiego zachowania i znalezienie sposobu osiągnięcia przez dziecko zysku innymi akceptowalnymi, konstruktywnymi sposobami.

Rozmowa: Co cię złości ? Czego potrzebujesz ? Czego Ci brak?

Categories: Bez kategorii