Kontakt

Fundacja Wsparcia Psychologicznego Terapii i Rozwoju Osobistego Źródło Zmian

Miejsce prowadzenia terapii i zajęć: Ursynów, ul. Meander 18 lok. 1, tel. 601-938-288

Siedziba Fundacji:
ul. Franciszka Marii Lanciego 7B/10
02-796 Warszawa

fundacjazrodlozmian@gmail.com

Kształtowanie i modyfikacja zachowania dziecka z zaburzeniami opozycyjno-buntowniczymi towarzyszącymi w zaburzeniach rozwojowych (Adhd, osoby ze spektrum autyzmu)

4 lata ago · · Możliwość komentowania Kształtowanie i modyfikacja zachowania dziecka z zaburzeniami opozycyjno-buntowniczymi towarzyszącymi w zaburzeniach rozwojowych (Adhd, osoby ze spektrum autyzmu) została wyłączona

Kształtowanie i modyfikacja zachowania dziecka z zaburzeniami opozycyjno-buntowniczymi towarzyszącymi w zaburzeniach rozwojowych (Adhd, osoby ze spektrum autyzmu)

Pamiętajmy, że każde negatywne (demonstracja siły – uwaga na utrwalenie takich reakcji) zachowanie przynosi tzw. „wtórny zysk”, który jest głównym powodem utrzymywania się tego zachowania. Co dziecko z tego ma?

Uwaga:

zachowanie niepożądane + brak konsekwencji = wzmocnienie zachowania niepożądanego !

ale

brak uwagi = zmniejszenie zachowań niepożądanych /wygaszanie/, ponieważ brak uwagi dorosłego to najgorsza kara dla dziecka

Dlatego:

  • unikaj, nie przedłużaj kłótni
  • w sytuacjach zaostrzenia nie odzywaj się
  • zamknij się w łazience, odseparuj od dziecka (przy starszym dziecku)
  • unikaj wzroku dziecka
  • ignoruj jego wybuchy agresji, pilnuj swoich granic!
  • nie krzycz!

Gdy wybuch agresji nastąpi poza domem:

  • odwróć uwagę dziecka
  • ignoruj je (ludziom mów, że właśnie trwa proces wychowawczy dziecka i prosisz o nie wtrącanie się, uprzedź, że kontrolujesz sytuację i tak ma być)
  • odejdź dalej od dziecka

Agresja (ataki, wybuchy) jest zachowaniem wyuczonym, bo zawsze spotyka się z reakcją dorosłego…Tu dziecko chce sprawować kontrolę.

My natomiast musimy naszymi adekwatnymi reakcjami na zachowanie dziecka przywrócić ład, porządek, granice i poczucie bezpieczeństwa. To rodzic sprawuje kontrolę.

Przed wyjściem spokojnym głosem ustalamy jaki będzie plan wyjścia, co będziemy robić. Ustalamy także z dzieckiem, co dziecko zyska na dobrym zachowaniu. Może zdobyć np. punkty, które przybliżą dziecko do zdobycia upragnionej nagrody.

Dlatego system punktowy dobrze sprawdza się w oddziaływaniach i kształtowaniu zachowania dziecka i młodzieży. Zdobywane punkty za dobre zachowanie są drogowskazami dla dziecka jak należy się zachowywać, jakie zachowanie mi się opłaca, co z tego mam. Raz zdobytych punktów dziecku nie zabieramy. Konsekwencją dodatkową w może być ograniczenie przywileju lub jego całkowite zawieszenie – określmy jednak do kiedy, dodatkowe obowiązki, odpracowanie!

Różnica między karą a konsekwencją?

Konsekwencja jest wcześniej ustalona z dzieckiem, tu nie ma elementu zaskoczenia, (co może prowokować wybuchy agresji). Wcześniejsze ustalenia dokonane wraz z dzieckiem wprowadzają ład w świat dziecka, systematyzują ten świata, wprowadzają granice, a to wspomaga przywracanie poczucia bezpieczeństwa, przewidywalności, co z kolein obniża napięcia, stres i lęki.

Naszym celem jest rezygnacja dziecka z takiego zachowania i znalezienie sposobu osiągnięcia przez dziecko zysku innymi akceptowalnymi, konstruktywnymi sposobami.

Rozmowa: Co cię złości ? Czego potrzebujesz ? Czego Ci brak?

Kiedy życie sprawia ból – Depresja

4 lata ago · · Możliwość komentowania Kiedy życie sprawia ból – Depresja została wyłączona

Kiedy życie sprawia ból – Depresja

Bezkres, otchłań, znowu następny kolejny dzień. Jak go przeżyć ? Strach po obudzeniu i strach przed zaśnięciem. Rano jest najgorzej. Ciężkie nogi nie pozwalają wstać z łóżka, zresztą po co ? Wszystko traci sens. Już samo życie sprawia ból. Cierpienie psychiczne. Ja, świat, ludzie, przyszłość – przestaje mieć znaczenie. Czarne myśli wciąż powracają. Tonę w smutku i lęku. Nie mam siły by wołać o pomoc…

Z powodu depresji w 2017 roku śmiercią samobójczą zginęło w Polsce więcej osób niż w wypadkach samochodowych. W szpitalach psychiatrycznych nadal pracuje mocno okrojona kadra, a o leczeniu w warunkach środowiskowych lub o darmowym dostępie do psychoterapii de facto możemy zapomnieć.
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) podkreśla, iż większość zaburzeń zdrowia psychicznego pojawia się około 14 roku życia. Wdrażając działania profilaktyczne można by im przynajmniej częściowo zapobiegać. Tym bardziej, że Polska jest jednym z krajów o najwyższych współczynnikach samobójstw w Europie. Niestety liczba ta rośnie w alarmującym tempie. W Polsce nadal nie wdrożyliśmy programu prewencji samobójstw – zgodnie ze wskazaniami WHO.

W szpitalach psychiatrycznych na jednego lekarza przypada po około 300 – 400 pacjentów! Brakuje także szpitalnych etatów dla psychologów. Centra Zdrowia Psychicznego – owszem zapewniają pacjentom różne formy pomocy (oddział całodobowy, dzienny, poradnia, zespół lecznictwa środowiskowego), ale ośrodków tych jest w Polsce tylko 25! i żaden nie pomaga dzieciom i młodzieży. Brak szeroko dostępnej, kompleksowej opieki zdrowia psychicznego skazuje pacjentów na długie oczekiwanie lub szukanie pomocy w ośrodkach, centrach, gabinetach prywatnych.

ZMIEŃMY TO !

Obszarem do wspólnych działań jest szeroko rozumiana profilaktyka zdrowia psychicznego prowadzona już w szkołach podstawowych realizowana przy współudziale państwa jak i przez organizacje pozarządowe.