7 lat ago · Agnieszka Kik-Głowacz · Możliwość komentowania Kształtowanie i modyfikacja zachowania dziecka z zaburzeniami opozycyjno-buntowniczymi towarzyszącymi w zaburzeniach rozwojowych (Adhd, osoby ze spektrum autyzmu) została wyłączona
Kształtowanie i modyfikacja zachowania dziecka z zaburzeniami opozycyjno-buntowniczymi towarzyszącymi w zaburzeniach rozwojowych (Adhd, osoby ze spektrum autyzmu)
Pamiętajmy, że każde negatywne (demonstracja siły – uwaga na utrwalenie takich reakcji) zachowanie przynosi tzw. „wtórny zysk”, który jest głównym powodem utrzymywania się tego zachowania. Co dziecko z tego ma?
Uwaga:
zachowanie niepożądane + brak konsekwencji = wzmocnienie zachowania niepożądanego !
ale
brak uwagi = zmniejszenie zachowań niepożądanych /wygaszanie/, ponieważ brak uwagi dorosłego to najgorsza kara dla dziecka
Dlatego:
- unikaj, nie przedłużaj kłótni
- w sytuacjach zaostrzenia nie odzywaj się
- zamknij się w łazience, odseparuj od dziecka (przy starszym dziecku)
- unikaj wzroku dziecka
- ignoruj jego wybuchy agresji, pilnuj swoich granic!
- nie krzycz!
Gdy wybuch agresji nastąpi poza domem:
- odwróć uwagę dziecka
- ignoruj je (ludziom mów, że właśnie trwa proces wychowawczy dziecka i prosisz o nie wtrącanie się, uprzedź, że kontrolujesz sytuację i tak ma być)
- odejdź dalej od dziecka
Agresja (ataki, wybuchy) jest zachowaniem wyuczonym, bo zawsze spotyka się z reakcją dorosłego…Tu dziecko chce sprawować kontrolę.
My natomiast musimy naszymi adekwatnymi reakcjami na zachowanie dziecka przywrócić ład, porządek, granice i poczucie bezpieczeństwa. To rodzic sprawuje kontrolę.
Przed wyjściem spokojnym głosem ustalamy jaki będzie plan wyjścia, co będziemy robić. Ustalamy także z dzieckiem, co dziecko zyska na dobrym zachowaniu. Może zdobyć np. punkty, które przybliżą dziecko do zdobycia upragnionej nagrody.
Dlatego system punktowy dobrze sprawdza się w oddziaływaniach i kształtowaniu zachowania dziecka i młodzieży. Zdobywane punkty za dobre zachowanie są drogowskazami dla dziecka jak należy się zachowywać, jakie zachowanie mi się opłaca, co z tego mam. Raz zdobytych punktów dziecku nie zabieramy. Konsekwencją dodatkową w może być ograniczenie przywileju lub jego całkowite zawieszenie – określmy jednak do kiedy, dodatkowe obowiązki, odpracowanie!
Różnica między karą a konsekwencją?
Konsekwencja jest wcześniej ustalona z dzieckiem, tu nie ma elementu zaskoczenia, (co może prowokować wybuchy agresji). Wcześniejsze ustalenia dokonane wraz z dzieckiem wprowadzają ład w świat dziecka, systematyzują ten świata, wprowadzają granice, a to wspomaga przywracanie poczucia bezpieczeństwa, przewidywalności, co z kolein obniża napięcia, stres i lęki.
Naszym celem jest rezygnacja dziecka z takiego zachowania i znalezienie sposobu osiągnięcia przez dziecko zysku innymi akceptowalnymi, konstruktywnymi sposobami.
Rozmowa: Co cię złości ? Czego potrzebujesz ? Czego Ci brak?
Categories: Bez kategorii